KUALITAS PELAYANAN PUBLIK PELAKSANAAN PROGRAM BADAN PENYELENGGARA JAMINAN SOSIAL DI PUSKESMAS TILANGO KABUPATEN GORONTALO

Authors

  • Novi Dima Andayani Universitas Negeri Gorontalo, Gorontalo, Indonesia
  • Fenti Prihatini Tui Universitas Negeri Gorontalo, Kota Gorontalo, Indonesia
  • Rustam Tohopi Universitas Negeri Gorontalo, Kota Gorontalo, Indonesia

Keywords:

Public Service Quality, BPJS Program Implementation

Abstract

This study aims to evaluate the quality of public services for BPJS (Social Security Organizing Agency) participants at the Puskesmas (Public Health Center) of Tilango, as assessed through five dimensions: (a) tangibles, (b) empathy, (c) reliability, (d) responsiveness, and (e) assurance. A qualititative apporoach was employed, specifically a descriptive qualitative reseacrh design, with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The findings og the study indicate tha the quality of public setvice for the BPJS (Social Security Organizing Agency) program at the Puskesmas Tilango, assessed through the five dimensions of : (a) tangibles, (b) empathy, (c) reliability, (d) responsiveness, and (e) assurance, is generally satisfactory and meets the needs of the service users the community. However, some indicators do not fully meet public expectations. For example, in terms of tangibles. There is a lack of seting in the waiting area, leading some patients to sit on the floor and a deficiency in air conditioning.

References

Ali, M., Awaluddin, M., & Salam, A. (2019). Efektivitas Pelayanan Digital Program Samsat Keliling Di Kota Mataram. Jurnal Administrasi Publik, 7(1), 1–12.

Antina, R. R. (2016). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Peserta BPJS Di Puskesmas Pandian Kabupaten Sumenep. Oktober, 2(2), 567–576.

Ekowati, M. R. L., & Tamrin, H. (2022). Pengantar Ilmu Administrasi Negara (1st ed.).

Hendrayady, A. (2023). BAB 2 Dimensi-Dimensi Strategis Administrasi Publik. Teori Administrasi Publik, 23.

Kartini, T. D., Novaria, R., & Murti, I. (2023). Pelayanan Prima Pembuatan Akta Kelahiran Melalui Program SAKERA MESEM Dan Kepuasan Masyarakat Di Kabupaten Sampang (Studi di Kabupaten Sampang Madura Jawa Timur). Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(06), 179–193.

Khotimah, K. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan BPJS Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien. SEIKO : Journal of Management & Business, 6(1), 231–245.

Laloan, I. A., Kairupan, S. B., & Langkai, J. (2020). Evaluasi Proses Implementasi Program Bantuan Pangan Nontunai di Kecamatan Tomohon Selatan. https://ejurnal-mapalus-unima.ac.id/index.php/administro/login

Ma’aruf, A., & Harmanto. (2020). Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance Di Dinas Pendidikan Kota Madiun. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 8, 1052–1065.

Mahsuni, A. W., Kamil, M., Malang, U. I., Mutmainah, A., Islam, U., & Puspitasari, M. T. (2024). Filsafat Administrasi. 2(1), 603–614. https://doi.org/10.61722/jiem.v2i1.841

Marliani, L. (2019). Definisi Administrasi Dalam Berbagai Sudut Pandang. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 5(4), 17–21.

Mauliza, S., Rozaili, & Hansyar, R. M. (2023). Kualitas Pelayanan Publik Terhadap Program BPJS Di Pusat Kesehatan Masyarakat. Administrasi Dan Sosial Sains , 2, 187–194.

Ningrum, D. K., & Oktariyanda, T. A. (2023). Kualitas Pelayanan Pasien Badan Penyelengara Jaminan Sosial Kesehatan Di Puskesmas Kepadangan Kabupatan Sidoarjo. Publika , 11, 1809–1822.

Pamella, R., & Lina, M. (2022). Kualitas Pelayanan BPJS Kesehatan (Badan Penyelenggara Jaminan Sosial) Di Puskesmas Kota Wilayah Utara Kota Kediri. 1–9.

Pasolong, H. (2020). Teori Administrasi Publik (Bandung, Ed.; 8th ed., Vol. 8). Alfabeta .

Sadhana, K. (2012). Etika Birokrasi Dalam Pelayanan Publik. CV. Citra.

Setiawan, B., & Nurcahyanto, H. (2020). Analisis Peran Stakeholder Dalam Implementasi Kebijakan Penanggulangan Angka Kematian Ibu Studi Kasus Kecamatan Pedurungan Kota Semarang. Journal Of Public Policy And Management Review, 9(2).

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kuliatatif dan R&D. Alfabeta .

Syahputra, R. (2019). Pelaksanaan Administrasi Pengawasan Orang Asing. Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 5(1), 1–17.

Tuswoyo, maesarini, indah wahyu, & rohmah, nur rohmah. (2017). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Di Puskesmas Kebon Kosong 1 Kelurahan Kebon Kosong Kecamatan Kemayoran Jakarta Pusat.

Wahyuni, S., Masyahr, A., & Rahim, S. (2022). Kualitas Pelayanan Publik Bagi Pasien UGD BPJS Kesehatan Di Puskesmas Kalosi Kecamatan Alla Kabupaten Enrekang. 3, 885–897. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/kimap/index

Yulanda, A., & Adnan, M. F. (2023). Transformasi Digital: Meningkatkan Efisiensi Pelayanan Publik Ditinjau dari Perspektif Administrasi Publik. In Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora (Isora) (Vol. 1). https://isora.tpublishing.org/index.php/isora

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Novi Dima Andayani, Fenti Prihatini Tui, & Rustam Tohopi. (2024). KUALITAS PELAYANAN PUBLIK PELAKSANAAN PROGRAM BADAN PENYELENGGARA JAMINAN SOSIAL DI PUSKESMAS TILANGO KABUPATEN GORONTALO . Kybernology Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Administrasi Publik, 2(2), 563–583. Retrieved from https://journal.wiyatapublisher.or.id/index.php/kybernology/article/view/167